På fredagen startade jag en lite längre tur med VIN. Målet var Sollefteå flygplats i Långsele. Efter att ha studerat alla tänkbara väderprognoser och det var uppenbart att ett lite sämre väder var på väg in över Köping från väster men resten av resan borde ge ett relativt bra väder. Så upp och iväg norrut och lite grått var det med en molnbas på runt 2000ft stigande.
Runt Borlänge blev det lite tjockare så jag styrde öster ut där det klarnade upp, ända till jag kom strax norr om Gävle. Där var det fullt åskväder som jag inte hade för avsikt att utmana.
Så var tar jag vägen då? Tja tillbaka var det ju ljust så jag snodde runt 180 grader. Men jag ser att åskvädret rör sig ganska snabbt så jag lägger mig och snurrar en stund i en gryta men fint väder. Till slut ser jag att det klarnar upp väster om åskvädret och styr planet åt det hållet.
Nu var det väldigt växlande väder så jag utgick från att jag kan bli tvungen att landa så jag siktade mot Edsbyn dit det såg fint ut. Väl där så öppnade det sig och jag fortsatte mot Ljusdal som kunde bli nästa fält att gå ner på.
Eftersom som resan fortsatte så klarnade det upp och det var bara att kryssa mellan molnen så det blev en lugn och behaglig resa. Sista delen blev molnig med en bas på 2500ft och lite guppig men helt okey.
Sensmoralen är att alltid ha med sig information om alternativa flygfält, bra kartor och inte tveka om man måste avbryta resan och landa på grund av väder. Ha inte bråttom utan studera vädret och vänta ut om det är möjligt. Full tank är en trygghet.
/T